Monday, July 18, 2005

Editor's Note AG #6



Assalamualaikum dan salam sejahtera.

Perjuangan tetap diteruskan walau apa pun ujian melanda. Sesungguhnya ujian itu ada hikmahnya dan hikmah itu sebenarnya satu nikmat yang jarang berlaku kepada seseorang hamba.

Chewah! Cam Al-Kulliyyah la pulak!

Sebenarnya aku bukan apa, cuma ingin melahirkan rasa bersyukur aku kepada ILAHI diatas kurniaanNYA, banyak nikmat yang ALLAH beri kepada kita, yang kadang kala kita lupa dan ghaflah. Kita jadi lupa daratan dengan kurniaan ALLAH dan menjadi riak, berlagak atau bak kata orang 'cam bagus'!

Sebut pasal riak dan berlagak ni, manusia jenis camgini bersepah kita boleh jumpa. Orang yang begini sebaiknya kita buat dunno je atau ignore. Manusia ni, terutamanya orang melayu pantang dipuji, lama-kelamaan akan hanyut jugak dengan pujian dan merasakan diri cam bagus! Lepas tu akan lupa daratan dan lupa kawan. yang si kawan ni pulak berkawan semata-mata nak berkongsi ilmu dan idea tapi disebabkan orang yang cam bagus ni berperangai kerek semcam maka si kawan ini akan merasa tersisih.

Yang si lupa daratan ini pula jenis yang berkawan ikut standard. Macam kasta dalam bangsa India la pulak. Ada tingkat-tingkat yang tersendiri. Kalau golongan bawah ni susah nak dapar kawan, sebab apa? Sebab, golongan bawah ini tak boleh bawa apa-apa keuntungan kepada si lupa daratan ni. Padahal dia lupa yang dia pun dulu berasal dari golongan bawah jugak!

Nak join geng pun kena pilih bulu. Kena tengok yang mana boleh bawa banyak profit dan duit untuk si lupa daratan ini. Maka, si kawan yang niat baik nak belajar dan timba ilmu tak dapat la nak teruskan semangatnya. Akhirnya akan membawa kepada penyerahan dan semangat yang semakin lama semakin lemah. Akhirnya tamatlah ikhtiar beliau untuk belajar melukis komik. Kesian shiot!

Itulah hakikat yang berlaku dalam masyarakat kita. Manusia lupa daratan bersepah di dunia sekarang ni. Nak kenal pun bukan susah. Senang je. Pejam sebelah mata pun boleh kenal. Ada jugak jenis yang lupa member bila dah senang. Masa dia susah dulu, dia akan selalu kontek kita tetapi bila dia dah senang lenang dan 'masyuk' maka dia akan melupakan kita. Sebab apa? Sebab kita sebenarnya tidak membawa apa-apa keuntungan bila berkawan dengannya. Padahal kita bukannya nak ambil apa-apa kesempatan pun, sekadar ingin berkongsi ilmu dan belajar dengan si lupa daratan ni. Itu pun nak berkira ke? Itu pun nak kena bayar ke? Bila tak dapat bayar terus hilang kawan? Ayoo! Nak berkawan kena based on duit ke? Kepala hotak!

So, macam mana tips nak pilih kawan yang boleh berkongsi susah senang ni? Test dengan duit je, small thing but yet you can learn something big. Bak kata orang, kawan gembira ni memang cukup ramai tetapi kawan menangis ni berapa kerat je yang ada. Tidak keterlaluan kalau aku kata 1 dalam 50 orang. So, berhati-hatilah memilih kawan. Takut kalau nanti kita menangis keseorangan tanpa kawan.

Think about it!

No comments: