Friday, July 29, 2005

Buku Oh Buku!

AssalamualaikOm

Lately
ni aku dah spend dekat RM700 untuk beli buku-buku design dan komik. Bukan niat aku untuk membazri ke apa ke tapi dah memang minat aku suka beli buku. Dan buku-buku ini bukan sebarangan buku, lebih-lebih lai buku-buku 'design' David Carson.
David Carson sememangnya telah menjadi idola designer aku sejak di ITM lagi. Aku mula exposed dengan work David Carson ni sejak 'terjebak' dengan magazine Raygun. Sayang sekali Raygun tak dapat bertahan lama tetapi sekurang-kurangnya magazine Raygun dapat jugak create ramai followers David Carson ni. Bagi aku DC bukan sebarangan orang. Design DC yang uptodate memang ada kelasnya yang tersendiri. Bagi pencinta pop art, sudah tentu akan menyukai design-design DC. Kenapa aku berkata demikian? Cuba korang tengok kebanyakkan design DC ini. Hampir kesemuannya mendominasikan warna, gambar dan teks. Warna-warna pula kebanyakkan warna yang striking dan menonjol.

Hampir 1 dunia mengenali rekabentuk DC ni dan kebanyakkannya memang menakjubkan jutaan peminat seni.


Bercakap pasal buku komik pula, aku dengan secara tidak sedar mula meminati komik Superman. Walaupun pada awalnya aku memang tidak meminati cerita Superman even Smallville sekalipun. Aku tak berapa nak layan sangat sebab damn! I hate Superman so much.

Tapi last 2 weeks bila aku ke MPH Subang, aku terjebak. First of all komik Superman: For Tomorrow, lukisan Jim Lee dan tulisan Brian Azarello [100 Bullets]. Gabungan kedua-dua ikon industri komik ini memang tepat pada masanya dan komik ini sememangnya tidak mengecewakan. Tulisan Azarello sememangnya superb dan tidak memboringkan lebih-lebih dalam komik 100 Bullets.


Komik Superman ke-2 yang aku beli ialah Superman:Birthright. Tulisan Mark Waid dan lukisan oleh Lienil Frances Yu. Bagi aku Mark Waid tidaklah sehebat Azarello tetapi bagi aku tulisan Mark Waid dalam komik Birthright ini tidak kurang hebatnya. Ada orang menyarankan aku mencuba tulisan Brian Michael Bendis dan Mark Millar untuk komik Avengers Disassembled dan The Ultimates. Looking forward to buy those two.

Aku ada juga membeli komik tulisan Steve Niles dalam komik 30 days of night, lukisan oleh Ben Templesmith. Well, so far aku belum habis baca lagi sebab banyak sangat komik yang aku nak kena habiskan. Buat masa terdekat ini, aku cuba habiskan Superman:Birthright, 3,4 pages sebelum tidur. Aku ni memang seorang pembaca yang slow sebab time yang aku free nak baca buku ialah time sebelum tidur. Itu pun aku dapat bertahan 10 ke 15 minit. Bukan buku-buku komik tu yang boring tetapi sememangnya aku ni jenis pantang letak kepala atas bantal, sure mengantuk punya la.


Later.

No comments: