Wednesday, May 16, 2007

Sungguh Lama Rasanya...

Tahun baru 2007 sudah hampir memasuki pertengahan tahun namun inilah kali pertama aku menulis untuk blog ini, pada tahun ini rasanya.

Sebenarnya aku bukannya malas atau apa TETAPI aku fed-up dengan blogger.com ni. Nak masuk punyala slow, lepas tu plak nak tukar-tukar pakai google punya login la plak, tu yang buat aku fed-up dan menyampah ni!

Akhirnya pada hari ini, 16 May 2007, aku berjaya memperbetulkan keadaan blog Avant Garde yang aku cintai tetapi makin aku lupai.

Rancangan aku tahun 2007 ini hanyalah satu, mahu menerbitkan semula zine Avant Garde sehingga aku mengadakan tawaran di PERGH.COM untuk sesiapa yang berminat menghantar komik-komik kepada zine aku. Namun, kita hanya merancang, ALLAH menentukan, segala perancangan terbantut kerana masalah pemasaran zine aku menjadi begitu rumit. Laman Seni di Balai Seni Lukis Negara sudah lama berkubur dan kini aku masih terkial-kial mencari tapak untuk aku memasarkan zine aku ini.

Mungkin aku terpaksa bergerak dengan lebih cergas untuk mengatasi masalah ini. Mungkin aku perlu memasarkannya sendiri melalui internet, melalui word of mouth kengkawan dan taulan.

Amat susah untuk berdiri seorang diri dalam situasi turun naik dunia komik tempatan ni sebab sekarang musim barang-barang naik. Sehingga saat dan ketika aku menulis ni pun, aku terbaca tepung pula naik harga. Sadis sekali. Roti canai, makanan kegemaran aku bakal dinaikkan harga?

Aku membuka peluang kepada sesiapa yang ingin menghantar komik-komik kepada zine aku dengan sedikit bayaran sebagai ganjaran namun setakat ini ada yang berminat namun masalah pemasaran menjadi isu buat aku.

Walau bagaimana susah pun, aku perlu bergerak.

No comments: