Saturday, May 19, 2007

NYX X23

Mungkin tidak terlalu lambat untuk aku membuat sedikit ulasan mengenai komik Nyx/ X23 ini. Ulasan mengikut citarasa aku yang tidak berapa pandai bermain dengan kata-kata.

Nyx adalah rekaan/tulisan Joe Quesada, editor in chief Marvel yang terbaru disamping Painkiller Jane sebelum ini.

NYX adalah kesenimbungan X-Men dimana munculnya watak-watak baru mutant yang baru mengetahui akan kelebihan mereka serta masalah yang mereka hadapi dalam proses menyesuaikan diri dengan masyarakat.

Dalam Nyx, watak-watak mereka seperti juga remaja didalam Runaways mengalami masalah demi masalah dalam usaha mereka mencari jawapan sebenar kepada permasalahan mereka.

Cerita ini menarik kerana berjaya menggambarkan emosi dan suasana sebenarnya remaja zaman sekarang yang sentiasa mencari diri walaupun mereka sebenarnya bukan mutant. Aku merujuk kepada remaja zaman sekarang dan bukannya remaja-remaja dalam Nyx atau Runaways.

Sementara X23 pula adalah cerita berkisar tentang seorang remaja perempuan (remaja lagi) yang mana DNAnya diambil dari Wolverine dan menjadikan dia seorang mutant yang lebih hebat dari Wolverine (mengikut saintis yang merekanya). Laura Kinney atau Laura X adalah nama gadis yang dirinya direka dari DNA Wolverine dan diletakkan di dalam rahim wanita bernama Sarah.

Nyx/ X23 adalah dua cerita yang amat menarik dengan garapan yang begitu mempersonakan kerana setiap karekter didalam kedua cerita ini digambarkan dengan begitu teliti dan kemas sehingga boleh mewujudkan suasana yang betul-betul berlaku disekitar kita. Seolah kita pula yang berada di dalam dunia mereka.

Nyx adalah tulisan Joe Quesada dan dilukis oleh Joshua Middleton dan Robert Teranishi rekaan bersama Joe Quesada dan Joshua Middleton. Sementara X23 ditulis oleh Craig Kyle dan Christopher Yost serta diillustrasikan dengan kemas oleh Billy Tan (Made in Malaysia).

Aku sebenarnya malas nak ulas panjang-panjang sebab nanti korang taknak beli punya. Komik murah pun tak beli, apa lagi komik memahal ni!

Kulit keras Nyx/ X23 akan berada dipasaran tidak lama lagi.

No comments: