Saturday, May 26, 2007

Astonishing X-Men Vol 1 (Hardcover)

Keterangan Produk
Kulit Tebal:
320 mukasurat
Penerbit:
Marvel Comics (April 26, 2006)
Penulis: Joss Whedon (Buffy, Angel)
Pelukis: John Cassaday
Bahasa: English
ISBN-10:
0785117334
ISBN-13:
978-0785117339
Saiz Produk:
11.3 x 7.6 x 0.7 inches
Berat Produk: 2.3 pounds
Reviu Pembaca: 4/5 berdasarkan 22 reviu.

Apa yang aku ingat, aku membeli komik ini tahun lepas dan terus membacanya sehingga habis dalam tempoh yang cukup pendek bagi diri aku. Aku tak tahu berapa lama orang boleh habis membaca 300++ mukasurat sebuah komik tetapi bagi aku kalau dalam seminggu, itu sudah dikira cukup pendek.

Joss Whedon memang tidak perlu diperkenalkan lagi kalau anda rajin menonton TV terutama Firefly, Serenity, Buffy The Vampire(Sarah Michelle Gellar; yummy!) & Angel (David Boreanaz). Joss whedon sebenarnya boleh diletakkan sebagai penulis otai untuk TV dan komik dan kenyataan ini dibuktikan dengan tulisan beliau dalam Astonishing X-Men. Apa yang perlu aku katakan dengan Astonishing X-Men ini? Satu persepsi baru tentang X-Men dan keajaiban Joss Whedon mengolah skrip komik ini.

Inilah kali pertama aku membeli komik hasil pena Joss Whedon dan sebelum ini aku hanya biasa menyaksikan buah tangan Joss Whedon dalam Buffy, Angel & Serenity. Aku juga teringin memiliki boxset Firefly jika mempunyai kesempatan untuk membelinya.

Jika dibandingkan siri TV atau filem tulisan Whedon dengan komik beliau ini aku dapat saksikan kesamaan yang cuba diwujudkan oleh Whedon dalam The Astonishing X-Men ini dimana dia amat menekankan aspek kejutan yang mana biasa berlaku di dalam TV atau filem. Di dalam Astonishing X-Men, Whedon mengekalkan kejutan ini dan hasilnya amat membanggakan.

Walaupun Whedon membuat draf untuk 2 babak di dalam filem X-Men dan dia amat tidak berpuas hati dengan Halle Berry yang agak dramatik didalam filem itu, untuk komik ini Whedon melakukan sebaliknya. Totally Whedon is what we can call about this comic or we might say it, Just Joss!

Tiada apa yang perlu dikatakan lagi kerana, tiada ayat atau perkataan yang boleh menggambarkan betapa Whedon berjaya membawa 'suasana' filem ke dalam komik ini dan sesungguhnya komik perlu dimiliki jika ingin melihat visi Joss Whedon.

No comments: