Saturday, May 19, 2007

Komik Sebagai Rujukan Pelajaran?

Satu petang jumaat yang ceria, ye lah, sebab ada jamuan kat department menyambut hari jadi aku. Gila bangga shiot!

Satu petang jumaat yang ceria, ye lah, sebab ada jamuan kat department menyambut hari jadi aku. Gila bangga shiot!

Satu petang jumaat yang ceria seorang rakan memberitahu aku bahawa komik MAUS karya Art Spiegelman dijadikan bahan rujukan pelajaran di luar negara! Aku kagum dan aku bangga seketika tetapi apabila memikirkan komik-komik di Malaysia tidak sebegitu, aku jadi hambar.

Rakanku juga menjadi hambar dan kecewa kerana komik di Malaysia buat saat ini tidak mempunyai mutu yang tinggi untuk dijadikan sebagai bahan rujukan pelajaran.Kebanyakkan komik, boleh dikatakan, tidak kesemuanya adalah syok sendiri seorang pelukis. Mana taknya kalau yang melukis dan menulis adalah dia semata. Bagi aku tidak salah berbuat demikian kerana Zoy juga pernah melakukannya namun karya beliau agak outstanding berbanding yang ada sekarang. Sebagai contoh aku mengambil karya beliau yang bertajuk 'Ayoko' dan 'Ayoko 2' yang pernah disiarkan di akhbar Utusan suatu ketika dahulu.

Walaupun cerita itu ditulis dan dilukis oleh beliau, karyanya tetap hebat dan menarik. Dan tidak keterlaluan jika aku mengatakan karya beliau itu sudah cukup layak untuk dijadikan sebagai bahan rujukan pelajaran. Kenapa tidak? Di dalam 'Ayoko', Zoy banyak memasukkan elemen-elemen melayu dan budaya Jepun seperti budaya adat resam kedua bangsa serta seni mempertahankan diri warisan kedua-dua bangsa.

Ini menunjukkan kepada kita bahawa Zoy banyak melakukan kajiselidik dan bacaan untuk menyampaikan kepada pembaca komik-komik beliau tentang sesatu perkara. Lebih membanggakan lagi, segala yang dikeluarkan di dalam komik 'Ayoko' adalah tepat dan teliti. Seni mempertahankan diri bangsa melayu serta ilmu Ninjutsu bangsa Jepun digarap cantik dan hebat sehinggakan kita begitu tertarik dengan kesempurnaan kedua bangsa.

Begitu juga dengan 'Ayoko 2', dimana Zaki, watak utama cerita tersebut terpaksa ke Jepun mengikut Ayoko balik berjumpa keluarganya di sana. Segala elemen dan tradisi rakyat Jepun dipaparkan dengan begitu tepat dan cantik. Cukup untuk membuatkan kita ingin ke Jepun untuk mempelajarinya dengan lebih tepat. Tidakkah kita bangga dengan karya yang sebegitu? Karya yang penuh dengan ilmu dan maklumat bukan hanya satu tetapi dua bangsa. Bukan setakat memaparkan ilmu seni mempertahankan diri bangsa melayu malah bangsa Jepun juga yang kaya dengan pelbagai ilmu mempertahankan diri.

Bagaimana sekarang? Adakah kita ingat kali terakhir karya komik tempatan yang begitu berkesan dihati kita? Bagaimana 'Jibam' tulisan Ujang dan lukisan Aie? Adakah Jibam cukup berkesan membuatkan kita berasa ingin menangis kerana bersimpati dengan nasib beliau? Karya 'Jibam' ini mungkin agak lama untuk dijadikan sebagai contoh seperti juga 'Ayoko' tadi tetapi bagaimana dengan komik-komik sekarang?

Contoh karya komik yang membuatkan kita "ooooo" apabila membacanya kerana penuh dengan ilmu dan maklumat tentang sesuatu? Tentang dunia pemotoran contohnya. Bagaimana? Ada? Anda nilaikanlah sendiri.

2 comments:

A.Hazlie said...

salam wbt.mcm mana agak nya saya boleh nak dptkan keleksi komik2 Zoy spt ayoko ,telapak besi macan...yg top pada tahun 1986,87,dulu2 tu...?

mntak maklum balas drp tuan.

ADDIN said...

http://komik-zoy.blogspot.com/