Wednesday, May 16, 2007

Januari - Mei 2007

Sepanjang bulan Januari hingga mei 2007 ini tidak banyak aktiviti yang aku lakukan. Sepanjang 5 bulan pertama ini seingat aku, hanya sekali aku berjumpa seseorang berkenaan dengan komik. Yang lainnya hanyalah gathering, lepak dan lepak.

Untuk mengisi 5 bulan pertama tanpa sebarang produk ini, aku lebih banyak menghabiskan masa dengan membaca komik-komik luar. Bukan tujuan aku untuk mengagungkan komik luar tetapi niat aku hanya satu, ingin belajar dengan yang terbaik. Bak kata orang, untuk menjadi yang terbaik hendaklah belajar dengan yang terbaik.


5 bulan pertama ini adalah bulan-bulan di mana aku banyak juga membeli komik. Aku masih meneruskan koleksi Y: The Last Man karya Brian K Vaughan. Ketika ini vol 8 dan rasanya vol 9 sudah keluar. Seorang rakan mengatakan komik semakin draggy namun bagi aku, ianya sesuatu yang menghiburkan. Walaupun ceritanya draggy tetapi asas cerita ini masih kekal dan tiada beza dari vol 1 hingga vol 8. Memuaskan!

Ultimate X-Men sudah memasuki vol 6 untuk koleksi hardcovernya. Ceritanya seperti dulu menghiburkan tetapi agak mengecewakan bila Marvel menugaskan pelukis yang agak merapu untuk melukis komiknya. Sebagai contoh aku ambil dalam vol 6, Jae Lee ditugaskan untuk melukis beberapa siri. Bagi kebanyakkan orang, Jae Lee adalah legend tetapi tidak bagi aku. Untuk selera seperti aku, Jae Lee adalah pelukis yang aku tidak suka. Kenapa? Sebabnya hanya satu, lukisannya terlalu banyak menggunakan bayang atau dark area. Kenapa tidak diminimumkan sahaja penggunaannya? Malas nak render ke bang? Harapan aku untuk isu-isu akan datang Jae Lee tidak digunakan sebagai pelukis. Hopely.

Jack of Fables; Apa yang terlintas difikiran korang? Komik Fables yang mengasyikkan itu? Jawapannya adalah YA! Jack of Fables adalah kesinambungan Fables, yang mana Jack, dari fairy tales Jack & The Beanstalk mempunyai ceritanya yang tersendiri. Kira macam spin off la ni. Penulisnya adalah Bill Willingham, penulis sama yang mengasyikkan pembaca melalui Fables. Ceritanya berkisar Jack ditangkap dan dibawa ke satu tempat dimana dia bertemu dengan Goldilock. Dalam Fables, Goldilock dikapak Snow White tetapi dia survive dan dibawa ke tempat sama dimana Jack ditahan.

Tempat itu adalah seperti sebuah pusat tahanan untuk fairy-fairy tales yang jarang dilihat sebelum ini dan Jack adalah salah seorang dari mereka. Plot Jack adalah untuk melarikan diri dari pusat itu. Adakah Jack akan berjaya? Belilah Jack of Fables Vol 1 keluaran Vertigo.


Aku juga membeli The New Avengers vol 2-4 tulisan Brian Michael Bendis. Memandangkan aku sudah membaca vol 1 pinjaman seorang rakan, maka perlu untuk aku menyudahkan isu seterusnya. Bagi aku The New Avengers tidaklah mengecewakan. Menarik dan penuh dengan kejutan.

Setakat ini, yang paling best, Vol 2, kisah mengenai Sentry tu memang best dan Spiderman memang suka buat lawak bodoh!

Civil War anyone?

No comments: