Tuesday, May 29, 2007

Mencari Idea

Aku suka menonton banyak siri TV yang banyak dan boleh mengembangkan idea aku sebagai seorang penulis skrip komik amatur. Aku juga suka membaca komik lama dan baru untuk mendalami ilmu penulisan komik dari penulis komik lama dan baru. Aku ingin mengetahui serta mempelajari banyak aspek penulisan komik melalui komik yang aku baca.

Semua orang tahu, membaca banyak membantu memperbaiki nahu dan gaya bahasa kita. Apabila kita banyak membaca buku-buku inggeris, kita akan dapat memperbaiki sebutan dan percakapan kita didalam bahasa inggeris. Begitu juga jika kita memperbanyakkan bahan bacaan didalam bahasa melayu. Mungkin tidak akan menjadi pakar bahasa atau profesor tetapi aku rasa cukup untuk memperbaiki nahu dan gaya bahasa kita.

Membaca banyak membantu kita untuk menulis dan atas maksud itu aku menulis walaupun aku tahu banyak perkara yang perlu aku pelajari namun perbezaannya dapat aku rasakan. Nahu dan gaya bahasa aku dahulu tidaklah seperti sekarang, nahu bahasa aku tidak kaya dan aku jarang dapat mengolah ayat dengan baik. Mungkin satu hari nanti aku boleh menulis novel untuk memperkembangkan bakat aku dalam bidang penulisan dan siapa tahu aku boleh menghasilkan sesuatu yang mengagumkan.

Mencari idea adalah satu perkara atau perbuatan yang universal. Maksud aku disini ialah tiada pengkhususan bagaimana untuk mencari idea. Banyak perkara yang boleh kita gunakan untuk mencari idea.Didalam tulisan aku tahun lepas, aku ada menulis 4 bahagian berkenaan 'Bagaimana Menjana Idea?'. Aku memberi contoh bagaimanakah cara-cara yang boleh membantu kita menjana atau mencari idea. Salah satunya adalah menonton TV atau filem.

Umum mengetahui menonton TV atau filem banyak membantu kita meluaskan pandangan serta minda kita. Dengan menonton kita akan dapat mempelajari banyak aspek tentang budaya sesuatu bangsa contohnya. Dengan menonton kita boleh menjana idea kita untuk menulis sesuatu samada menulis sebuah novel atau skrip komik atau lakonlayar TV. Bagi aku menonton banyak membantu aku menjana idea kerana dengan menonton aku dapat mendalami visi penulis dan pengarah setiap drama yang aku tontoni.

Aku suka menonton filem dan siri TV yang popular seperti 24, Lost, Heroes, Jericho, The Dresden Files, Painkiller Jane, Hotel Babylon, Bones, CSI, Supernatural dan banyak lagi. Hotel Babylon contohnya banyak membuka minda aku tentang kehidupan seharian pekerja disebuah hotel dari pengarah urusan, pengurus, penyambut tetamu kepada tukang cuci. Banyak yang boleh dipelajari melalui siri TV Hotel Babylon ini. Begitu juga dengan siri Supernatural, aku boleh mempelajari tentang budaya orang Amerika dan pandangan mereka tentang hantu atau syaitan. Bagaimana mereka menghadapi dan menyelesaikannya adalah sesuatu yang agak unik.

Pendek kata, banyak menonton meluaskan pandangan kita terhadap satu-satu tempat dan orang di sekelilingnya. Begitu juga ianya dapat membantu kita mempelajari banyak perkara dan aspek sesatu bangsa dan amalan mereka untuk dijadikan sebagai landasan kita untuk bekarya. Disamping keseronokan dan hiburan ianya juga dapat menjana idea kita untuk menulis skrip komik atau tidak keterlaluan jika aku mengatakan, sebuah novel?

No comments: