Thursday, May 24, 2007

Majalah Komik Stereotaip

Sekarang ni aku ada banyak skrip, banyak idea nak buat komik tapi modal jangan cerita la, dari dulu lagi takde duit seketul. Tetapi kalau kita berdikit-dikit aku rasa tiada masalah nak keluar modal RM20 ribu untuk 4,5 isu majalah yang aku nak keluarkan.

Skrip-skrip komik aku tu untuk komik yang panjang. Kalau nak keluar, kena buat macam Trade Paperback (TPB) baru best! Satu je masalah aku, plan aku ok, tapi execution aku kantoi skit. Aku boleh plan nak buat itu, nak buat ini tapi time nak buat tu yang slow skit. Aku boleh create thousands of script or idea but i'm not that good in drawing. Lama dah tak melukis ni biasa la skill semua lari. Tangan pun dah keras, jammed!

Aku ada gak nak plan buat dengan beberapa individu but biasa la masing-masing ada projek sendiri, so, itu yang susahnya nak buat. Tapi kalau kena pada masa dan tempatnya aku rasa satu hari nanti akan muncul seorang hamba Allah yang akan bekerjasama dengan aku untuk terbitkan sebuah majalah komik. Masa dan rezeki belum sampai lagi. Bersabar.

Aku rasa format majalah komik seperti yang ada sekarang sudah tidak releven lagi. Kenapa aku berkata demikian? Kerana tiada benda baru yang hendak ditampilkan selain artikel-artikel berkenaan gadgets yang memenuhi pasaran. Kalau tidak kerana hadiah-hadia peraduan, artikel berkenaan dunia hiburan dan gadgets, majalah-majalah yang ada sekarang sudah pasti tidak akan kekal lama. Tetapi satu sahaja yang aku fikirkan, sampai bila mereka akan kekal dengan format sedemikian? Format yang menjadikan komik sebagai isi sampingan kepada majalah tersebut?

Kenapa komik perlu dijadikan bahan sampingan dalam majalah? Kenapa tidak dijadikan sebagai satu bahan tarikan yang utama? Bahan yang boleh menarik pembaca untuk membeli isu seterusnya. Bahan yang boleh membuatkan pembaca tertunggu-tunggu isu seterusnya dan jika tidak sabar mereka akan melanggan majalah tersebut.

Aku ambil contoh majalah Salina. Walaupun sudah lebih 20 tahun Salina berkubur tetapi bagi aku semangat Salina masih wujud. Format sebegini yang kita perlu dalam menghasilkan majalah komik. Komik bukan bahan sampingan atau bahan untuk mencukupkan majalah tetapi komik adalah bahan utama. Majalah dibeli berdasarkan kepada komik yang ada didalamnya bukan kerana info berkenaan sesatu filem contohnya.

Adakah penulis komik di Malaysia sudah ketandusan idea yang boleh mengembalikan komik tempatan ke era yang lebih gemilang, segemilang era majalah Salina? Adakah format Salina tidak boleh diguna pakai? Dizaman kegemilangannya, majalah Salina mampun menarik ramai pembaca wanita kerana keunikkan komik Salina itu sendiri. Kedua kakak aku, mengikuti perkembangan majalah Salina setiap bulan dengan tekun. Salina dijadikan koleksi penting mereka dan bangga apabila memiliki majalah Salina.

Aku hairan kenapa komik sekarang hanya mampu bertahan sehingga berbelas mukasurat sahaja? Kenapa tidak berpuluh atau beratus mukasurat dan memerlukan berpuluh malah beratus isu majalah berkenaan. Bukankah ia akan menarik lebih ramai pembaca dengan cerita yang lebih panjang dan menarik?

Aku telah membaca beratus komik dan ada yang aku tidak jenguk langsung kerana ceritanya memang merapu atau syok sendiri pelukis komik. Aku cukup-cukup meluat komik yang dihasilkan hanya bergantung kepada lukisannya sahaja sedangkan ceritanya kosong! Sampai bila kita perlu berpegang kepada lukisan yang menarik tanpa ada apa-apa cerita didalam komik tersebut?

Adakah penerbit juga tidak kisah dengan masalah ini dan hanya membiarkan perkara ini berlaku sehingga majalah itu diberhentikan penerbitannya? Atau sehingga penerbit itu merasa bosan dan meninggalkan syarikat tersebut? Atau mungkin kerana matlamat tuan punya syarikat yang hanya mahu mengekalkan keuntungan tanpa memikirkan akan perubahan dan pembaharuan yang lebih menarik?

Setakat menukar rupabentuk majalah tersebut tidak akan membawa majalah tersebut kemana-mana. Mungkin boleh bertahan untuk 1,2 tahun atau kurang dari itu. Dan itulah yang berlaku kepada satu majalah yang aku pernah melangganinya. Dahulu majalah ini dikeluarkan 2 kali sebulan tetapi kini sebulan sekali. Kenapa? Apa yang berlaku? Kurang sambutan? Kenapa kurang sambutan? Apa yang sudah berlaku?

Itulah misterinya disebalik penerbitan majalah dan misteri inilah yang perlu dibongkar untuk menerbitkan sesuatu yang boleh kita banggakan. Sesuatu yang boleh kita kenang dalam 50 tahun kemerdekaan Malaysia bahawa komik di negara kita sudah dievolusikan atau sudah berubah dari stereotaip kepada sesuatu yang membanggakan.

No comments: