Monday, July 31, 2006

Setahun Sudah Berlalu

Julai 15,
Genaplah setahun usia blog Avant Garde ini. Tidak aku sangka, blog yang pada awalnya untuk aku postkan segala berita dan perkembangan terkini zine Avant Garde aku boleh hidup sehingga kini. Walaupun penerbitan zine Avant Garde dihentikan buat sementara namun semangatnya tetap hidup dan akan terus hidup. Walaupun tidak disukai atau dibenci, perjuangan tetap akan diteruskan. Siapa tahu satu hari nanti aku akan dapat merealisasikan impian aku untuk mengeluarkan majalah sendiri. Siapa tahu kan?

Mungkin sekarang kita tidak nampak apa yang akan berlaku pada dunia komik tanahair. Walaupun mandom, walaupun slow, walaupun lembab semangatnya tetapi ada walaupun kecil. Aku sebenarnya sudah muak dengan majalah-majalah komik yang ada sekarang ni. Semuanya nak naikkan gaya Jepun ataupun lebih dikenali manga. Pada mulanya aku tidak anti dengan manga ni tetapi kalau hampir kesemua majalah yang ada berasaskan pada manga, siapa tidak anti.

Aku memang peminat komik-komik tempatan sejak dari umur aku 8 tahun dan sudah lebih dari 20 tahun aku menyimpan minat ini. Sedikit pun tidak luntur malah semangat ini makin mendalam kerana aku sudah kembali ke arena membeli dan mengumpul komik.

Boleh dikatakan komik-komik yang aku kumpul ini kesemuanya dari US namun aku masih menitikberatkan penceritaan dalam setiap komik. Komik-komik manga ini pula bagi aku lebih sudu dari kuah. Semuanya hendak tengok stroke atau skill yang cantik SAHAJA dan tidak sama sekali menitikberatkan penceritaan. Inilah yang menyebabkan komik-komik ini layak dipanggil komik-komik sampah! Gaya sahaja lebih tapi cerita, kosong sama sekali. Tiada faedahnya kalau hendak membaca komik seperti ini. Tidak membaca apa-apa mesej, setakat lukisan yang menarik dan stroke yang hebat bagi peminatnya. Kalau ditengok dari segi penceritaan memang jauh seperti langit dengan bumi berbanding komik dari US.

Itulah peminat komik tanahair sekarang ini. Semuanya pentingkan stroke yang cantik, skill tahap dewa, color tahap dewa tapi bila masuk bab cerita, kosong. Seolah-olah tidak tahu bagaimana hendak membuat cerita. Inilah akibatnya apabila kita kurang membaca atau menulis. Untuk menjadi seorang pencerita yang baik ada 2 perkara yang penting bagi aku.

Pertama, banyakkan membaca. Kenapa membaca penting? Membaca boleh memperbaiki nahu bahasa dan gaya penceritaan kita. Lebih-lebih lagi kalau kita peminat novel. Dengan membaca, kita akan memperkayakan tatabahasa kita dan bahasa kita sendiri.

Kedua, menulis. Dengan menulis kita akan dapat memperbaiki bahasa kita melalui setiap tulisan. Nahu bahasa atau gaya penceritaan kita juga dapat dikembangkan dengan banyak menulis, sebab itulah pentingnya blog-blog seperti ini kerana ia dapat memperbaiki bahasa penulisan kita. Cuba bayangkan bahasa kita setahun yang lalu, mungkin sedikit perbezaannya tetapi sekurang-kurangnya ada perubahan. At least.

Keep on reading and writting dude coz it's helps a lot.

No comments: