Thursday, August 03, 2006

Mentaliti Bawah Tempurung

Pernah dengar mentaliti bawah tempurung? Apa atau siapa yang duduk bawah tempurung biasanya? Manusia ke katak? Biasanya katak kan? Katak bawah tempurung tetapi kalau mentaliti bawah tempurung ni macam mana pula? Cuba kita faham betul-betul apa itu 'katak bawah tempurung?'.

Menurut aku yang bukan ahli bahasa ni, katak bawah tempurung ditujukan kepada manusia-manusia yang ketinggalan zaman atau terkebelakang atau dah not up-to-date kan? Betul tak? Rasa aku betul la tu. Manusia-manusia yang ketinggalan zaman.

Kalau kita kaitkan dengan dunia komik pula bagaimana agaknya manusia-manusia yang ketinggalan zaman ini? Jom kita semak.

Sebagai contoh aku ambil komik-komik US atau komik-komik luar. Berapa banyak komik-komik luar menjual cerita dari menjual lukisan? Bagi aku yang daif ini, aku lebih suka cerita daripada lukisan atau stroke lukisan. Mungkin ada antara kita yang mengenali siapa itu Brian Michael Bendis, Mark Millar, Brian K Vaughn, Warren Ellis, Neil Gaiman, atau Brian Azarello. Merekalah penulis-penulis kontemporari komik sekarang ini. Tulisan-tulisan mereka menjadi rebutan banyak penerbit kerana cerita mereka bukan lukisan mereka. Dan cuba kita ingat ramai mana pelukis komik yang kita ingat berbanding penulis komik.

Kalau ada, itu pun kolaborasi dengan penulis-penulis yang aku sebutkan diatas contohnya seperti Mark Millar dengan Bryan Hitch, Brian Azarello dengan Eduardo Risso, Warren Ellis dengan Trevor Hairsine, Mark Waid dengan Leinil Francis Yu
atau Brian Michael Bendis dengan Stuart Immonen (Sekadar memberi beberapa contoh).

Kalau kita mengingati pelukis komik lebih ramai dari penulis bermakna kita hanya lebih meminati lukisan dari cerita itu sendiri. Atau mungkin kita hanya beli komik itu kerana ingin melihat lukisannya sahaja bukan untuk membaca ceritanya. Apa jadi pada komik itu? Top list dalam senarai buku-buku terbaik? Mendapat pujian banyak penerbit ke? Itulah masalahnya kita. Lebih pentingkan lukisan dari cerita itu sendiri walaupun ceritanya sampah dan tah hapa-hapa ntah!

Berbalik kita ke scenario komik tempatan. Berapa banyak penulis yang kita ingat komik atau tulisan beliau yang berjaya mencuit sanubari kita? Bagaimana komik? Siapakah penulis komik yang betul-betul berjaya menyentuh hati kita dengan ceritanya?

Itulah maksud aku dengan mentaliti bawah tempurung. Masih lagi dengan sikap mementingkan stroke dari cerita. Cerita belum dibaca awal-awal lagi dah pentingkan lukisan? Bagi aku senang je, kalau lukisan dan cerita pujaan hati mereka itu betul-betul hebat, dia sudah tentu bergelar jutawan macam Dato Lat atau Reggie Lee. Tetapi sudah berapa lama dia berkecimpung dalam dunia komik dan sudah berapa banyak komik yang dibuatnya satu pun tidak pernah mendapat pengiktirafan. Memang bukan itu yang kita cari tetapi penghargaan sebegini amat penting untuk menaikkan semangat orang lain bukan?

Cuba tengok Dato Lat. Adakah dia mementingkan lukisan atau cerita? Aku tak fikir lukisan. Sudah tentu ramai kenal Kampung Boy kan? Kenapa Kampung Boy berjaya? Adakah kerana lukisannya yang menarik? Fikirkan.

Aku cukup-cukup muak dan jelak dengan sikap penerbit yang mementingkan stroke lebih dari cerita, lebih pentingkan lukisan dari cerita. Semuanya mentaliti bawah tempurung, kononnya semua manusia bercakap sopan, tiada rompakan tiada pembunuhan, tiada rogol atau ragut. Jiwa melayu sekarang ini balik-balik duduk atas katil termenung, letak tangan kiri atau kanan di atas dahi dan bermonolog seorang diri. Sampai bila kita nak buat komik sebegitu? Duduk dalam gelap, lepas tu bermonolog lagi, dari satu flashback blues ke satu flashback blues. Itulah jiwa melayu yang meminati komik agaknya.

Tidak menyentuh realiti masyarakat sekarang. Kalau sentuh pun sedikit dan selepas itu, kembali ke alam metafora atau monolog.

Beginikah sikap orang yang hendak perjuangkan scenario komik Malaysia? Lukisan boleh jual pun lama mana je kalau cerita tah hapa-hapa ntah! Mula-mula tu mungkin orang suka tetapi kalau dah selalu sangat stereotype, pembaca tak jemu ke?

Nampak gaya, satu lagi publisher agak besar akan bungkus!

1 comment:

stone said...

terima kasih beb