Friday, July 14, 2006

Bagaimana Menjana Idea? Bhgn 4

Catatan Harian
Mungkin ini juga boleh dijadikan idea bagaimana ktia hendak menjananya. Catatan harian yang kita tulis berdasarkan kepada diari kehidupan kita atau apa yang kita dapat lihat setiap hari berdasarkan ketika atau semasa perjalanan kita ke sesatu tempat. Misalnya ke tempat kerja atau kolej/ tempat belajar.

Jika kita menggunakan pengangkutan awam kita sudah tentu akan mengalami banyak situasi yang mana kita boleh menjadikannya sebagai idea untuk dijanakan atau dikembangkan. Mungkin berlaku sesuatu yang menggemparkan atau sesuatu yang kita lihat atau amati. Mungkin jika di dalam bas, kita dapat melihat sesatu individu itu setiap hari. Jika kita seorang lelaki, sudah tentu kita suka melihat seorang gadis, melainkan kita seorang gay, sudah tentu suka melihat lelaki kan?

Jika kita melihat seorang gadis, apa yang kita dapat faham pada diri seorang gadis? apa yang istimewanya gadis itu dan sudah tentu kita akan 'menelanjangi' gadis itu untuk mengtahui apakah rahsia disebalik tubuh seorang gadis. Begitu juga jika melihat setiap individu yang kita jumpa setiap hari. Kemungkinan kita boleh mengenali seseorang individu tanpa perlu bercakap dengannya. Mungkin kerana pengamatan kita setiap hari membuatkan kita semakin mudah mengenali seseorang. Apakah tabiat setiap individu kenapa dan mengapa. Mungkin kita boleh kenal apakah warna kegemaran individu itu dengan memerhatikannya setiap hari.

Mungkin dari sini kita boleh jadikan individu itu sebagai 'subject matter' atau sebagai model untuk setiap watak dalam idea komik kita. Melalui pengangkutan awamlah kita dapat mengenali atau bercakap dengan setiap individu tanpa perlu mengenali mereka. Cukup hanya mengenali mereka dari luar sahaja. Itulah hebatnya mata dan pengamatan kalau kita dapat mempelajari skilnya dengan baik.

Dari situ kita boleh melakarkan setiap watak berdasarkan individu yang kita jumpa setiap hari di dalam pengangkutan awam. Perwatakannya dan ciri-ciri yang perlu ada pada watak yang akan kita reka berdasarkan pengamatan kita? Bagaimana? Mudah bukan? Dan yang pentingnya kita hanya perlu melihat melihat dan melihat sehingga pengamatan itu menjadi salah satu skil kita yang dimahiri sebaik mungkin. Oleh sebab ini, seni pengamatan adalah amat amat penting kepada seorang yang bernama pelukis atau penulis komik.

Tepuk dada tanya selera...

No comments: