Monday, July 03, 2006

Gabungan?

Itulah yang aku baca beberapa hari lepas. Gabungan yang akan melibatkan dua majalah yang pada pandangan aku begitu banyak bezanya tetapi telah disamatarafkan oleh pereka mereka sendiri. Humor dan komik bukan dua benda yang sama. Lawak jenaka dan komik serius sudah tentu dua benda yang berbeza. Sampai bila pun komik atau kartun bukan dua benda yang sama dan aku amat hairan kenapa orang menganggapnya dua benda yang sama. Kartun adalah kartun dan komik adalah komik.

Pada pendapat aku kartun merupakan lakaran-lakaran ringkas untuk mengambarkan figura manusia atau alam sekeliling dan tidak memerlukan ketepatan untuk menghasilkannya manakala komik memerlukan ketepatan dan hampir kesempurnaan untuk menghasilkan sesuatu objek tidak kira manusia atau alam sekeliling bagi menyokong sesuatu penceritaan.

Namun begitu masa merubah segalanya, kartun masakini sudah banyak yang hampir merupai komik dan komik juga sebaliknya. Mungkin atas dasar ini umum memperkatakan komik itu kartun dan kartun itu komik. Jadi, salah siapa sebenarnya tanggapan begini?

Aku bukannya hendak membuktikan siapa salah siapa benar tetapi cukuplah ini kita jadikan pedoman untuk menghasilkan karya.

Berbalik kepada gabungan 2 majalah menjadi satu ini, majalah kartun dan majalah komik ini akan disatukan dengan mengekalkan nama masing-masing, cuma berlainan mukasurat. Dan keduanya mempunyai segmen memasing.

Aku tidak mahu berfikir negatif dalam hal ini malah aku anggap tindakan mereka menggabungkan majalah ini adalah merupakan langkah yang agak bijak dan sepatutnya dimulakan dari awal lagi. Untuk menguji pasaran dan menduga sedalam mana lautan majalah di Malaysia tika ini.

Apa pun aku menyokong penuh tindakan mereka dan mengharapakan kelainan yang ketara serta perubahan yang membanggakan. Hopefully they will survive!

Bersambung...

No comments: