Monday, July 10, 2006

Perangai Manusia 2

Beberapa hari yang lepas, aku ada menerima message dari seorang kawan yang membawa aku kepada satu suasana yang tidak pernah aku bayangkan sebelum ini. Seorang pelukis komik memaki hamun seorang pemberi komen dalam ruangan galerinya. Selama ini aku hanya menyangka dia adalah seorang pelukis komik yang cool dan sempoi tetapi sangkaan aku salah dan jauh menyimpang. setelah membaca maki hamun dan apakah punca sebenar yang membawa kepada maki hamun itu, aku terkedu dan tidak percaya.

Disebabkan hal yang kecil, seorang peminat beliau memberi pendapat bahawa dia lebih menyukai Spiderman dan Batman sedangkan pelukis komik ego ini melukis Superman, maka, segala maki hamun, kutukan maut keluar dari kepala sang pelukis komik ini.

Mungkin sang pelukis ini mengalami situasi yang agak berat untuknya menerima sebarang komen tetapi adalah lebih baik JANGAN meletak lukisan tersebut di galeri jika tidak mahu menerima sebarang komen atau pendapat. Tidak kiralah komen atau pendapat itu pro atau kontra. Sebagai pelukis kita kenalah sentiasa mempunyai fikiran yang terbuka dan bersedia dengan sebarang komen atau pendapat. Kalau tidak, why the f**k you put your artwork in the gallery at the first place?

Itulah dunia seni kita sekarang ini. Dipenuhi dengan manusia-manusia ego dan berlagak sombong. Bila rasa diri dah hebat, tidak boleh menerima komen atau pendapat yang bertentangan dengan pendapatnya. Bila ada pendapat yang kontra, maka dia akan memaki balik si pemberi komen itu dan melihat siapa yang bercakap. Adakah sipemberi komen itu seorang yang hebat seperti dia? Jika tidak, maka dia akan menegur balik sipemberi komen untuk periksa balik diri sendiri adakah hebat atau tidak.

Memang betul, orang kita memang HANYA suka pujian dan pujaan. Hanya ini yang dapat membesarkan ego mereka dan menyimpan perasaan dia sudah hebat kerana tidak ada orang yang memberi komen kontra mengenai hasil seninya. Jika ada yang kontra, maka dia akan menyerang pemberi komen itu dan mengutuk hasil seni pemberi komen itu jika ada DAN jika tiada akan mengutuk pemberi komen hanya pandai bercakap sahaja.

Apa yang nyata, aku tidak akan memandang lagi hasil komik sang pelukis ini di mana-mana majalah kerana aku tidak mahu membesarkan ego sang pelukis yang perasan dia sehebat Andy Kubert.

1 comment:

Izam said...

huih... hang tgk kat mana ni mad?