Friday, April 21, 2006

Bagaimana Menjana Idea? Bhgn 3

Berdasarkan Kisah Benar atau Sejarah

Seperti yang dikatakan oleh apple^pai (from PERGH.COM) sebelum ini kita juga boleh menulis cerita berdasarkan kepada apa yang telah berlaku berpandukan kepada berita ataupun sejarah. Sebagai permulaan, kita mungkin rujuk kepada kisah sejarah.

Misalnya, jika kita suka dan senang menulis cerita-cerita sejarah Melayu misalnya, banyak contoh dan kisah benar yang dapat kita jadikan sebagai bahan rujukan. Sebagai contoh, aku ambil kisah Hang Jebat. Selepas kejadian Hang Jebat dibunuh Hang Tuah, kita tidak tahu apakah yang terjadi kepada keluarga Hang Jebat. Kalau tidak silap aku, anaknya bernama Hang Nadim (kalau salah sila betulkan). Dari sini kita boleh mereka satu cerita berkenaan kehidupan anaknya Hang Nadim berdasarkan apa yang akan berlaku kepadanya selepas pembunuhan bapanya, Hang Jebat. Begitu juga kita boleh sentuh tentang kehidupan Hang Nadim dan ibunya, isteri Hang Jebat. Ada riwayat mengatakan keluarganya melarikan diri ke Pahang (kalau salah sila betulkan).

Bermaknanya disini, kita boleh mereka 'sejarah' mengikut persepsi dan kepandaian kita sendiri. Banyak sejarah yang boleh kita tinjau dan jadikan sebagai landasan cerita komik kita. Bayangkan kisah sejarah Melayu dari zaman Parameswara sehinggalah 1957, kemerdekan Tanah Melayu. Mencipta cerita mengikut versi kita sendiri sesungguhnya menguntungkan kerana kita sudah ada asas-asas dalam cerita kita supaya cerita ini tidak tersasar dari jalan cerita sebenar.

Kita juga boleh mereka suasana yang lain tetapi berlaku dalam peristiwa sejarah atau kisah benar. Ini mungkin lebih menarik kerana kita akan mencipta watak hero dan watak penjahat dalam suasana sejarah dan kisah benar. Misalnya semasa perjuangan askar-askar Tanah Melayu menentang komunis. Kita mungkin boleh mereka jalan cerita berdasarkan peristiwa tersebut tetapi memerlukan banyak kajian dan rujukan untuk mengikut garis-garis panduan askar ketika itu.

Begitu juga dengan kisah benar. Mungkin kita boleh reka watak manusia yang terselamat dalam peristiwa Tsunami yang lepas. Sudah tentu banyak kisah yang boleh kita paparkan. KIsah benar ini sebenarnya banyak dipaparkan di akhbar-akhbar dan TV. Kisah jenayah umpamanya, satu cerita yang menarik untuk ditonjolkan tetapi dalam konteks yang lebih baik.

No comments: