Friday, April 21, 2006

Bagaimana Menjana Idea? Bhgn 1

Aku rasa topik ini penting untuk semua orang-orang seni. Tak kiralah dalam apa bidang seni sekalipun, masing-masing tetap memerlukan idea untuk bergerak atau berjaya dengan lebih jauh.

Dah perlu rasanya bagi aku untuk kita sama-sama berkongsi ilmu bagaimana menjana idea atau memperkembangkan idea atau yang penting sekali, untuk mendapat idea. Apakah yang perlu kita ada sekurang-kurangnya atau lebih-lebih lagi?

So, marilah kita kongsi bersama cara-cara untuk menjana idea atau memperkembangkan idea.

1. Membaca
2. Menonton Filem/ TV
3. Melancong (banyak berjalan luas pandangan)
4. Catatkan apa sahaja yang terlintas di minda
5. Berbincang dengan teman seperjuangan atau sesiapa sahaja yang berpengalaman

Membaca
Membaca bagi aku adalah perkara pokok kepada sesuatu idea. Banyak membaca memperkaya dan meluaskan tatabahasa serta menolong memperkembangkan gaya bahasa kita. Maksud aku disini, gaya penceritaan supaya pembaca tidak mudah jemu dengan apa yang cuba kita ceritakan. Membaca juga memudahkan kita untuk mengolah dengan lebih baik sesuatu jalan cerita. Membaca novel atau cerpen adalah merupakan salah satu caranya.

Novel atau cerpen kebanyakkannya mempunyai bahasa yang lebih baik serta cara olahan dan penggunaan bahasa yang lebih bermutu. Dari sini kita akan dapat mempelajari selok belok bagaimanakah caranya untuk menyusun sesuatu ayat, perkataan dan jalan cerita, secara amnya. Carilah buku-buku sastera terbaik negara atau luar negara kerana dengan cara ini kita akan dapat meluaskan penggunaan bahasa serta bahasa kita secara tepatnya.

Tidak kira bahasa Melayu atau Inggeris asalkan kita puas dan gembia apabila membacanya dan banyak membantu kita untuk memperkayakan bahasa kita. Membaca akhbar juga merupakan method yang baik. Akhbar banyak memberi maklumat dan dengan lebih tepat lagi memberi gambaran yang agak jelas tentang sesuatu kejadian atau tempat. Membaca akhbar juga banyak membantu kita dari segi fakta atau maklumat tepat mengenai sesuatu bahan atau isu. Oleh itu banyakkan mebaca. Jangan berhenti membaca walaupun hanya sedikit maklumat. Kurangkan membaca berita artis serta gossip-gossip kerana ianya tidak akan banyak membantu.

Menonton Filem/ TV
Method ini juga merupakan salah satu cara yang berkesan untuk menjana idea atau memperkembangkan idea kita. Didalam sesebuah filem, baik atau sebaliknya banyak mempunyai idea dan idea itu sebenarnya kalau diperkembangkan akan dapat melahirkan idea yang lebih baik. Filem yang kurang baik sebenarnya ada idea yang tersembunyi. Misalnya, jika kita melihat filem itu begini jalan ceritanya, mengapa tidak kita berfikir secara begitu jalan ceritanya. Berfikir secara berlawanan dengan apa sahaja filem yang pernah kita tengok. Kenapa tidak begini kenapa begitu, kenapa macam ini dan kenapa macam itu?

Jangan bosan atau benci melihat segala macam filem yang ada di TV atau cakera. Filem-filem banyak membantu sebenarnya. Banyak membuka persepsi kita terhadap sesuatu idea. Kalau kita yakin filem ini tidak begitu baik, kenapa tidak fikirkan apakah cara yang terbaik? Kenapa tidak begini jalan ceritanya dan juga sebaliknya.

Oleh itu jangan jemu menonton filem atau TV.

Melancong
Melancong boleh membantu kita membuka minda kita. Banyak berjalan luas pandangan kita akan sesuatu perkara. Misalnya suasana kampung. Apa yang patut ada dan patut tiada di sebuah kampung. Logik dan tidaknya sesuatu kampung untuk kita ceritakan kembali didalam sesuatu jalan cerita. Kita juga dapat mempelajari sesatu budaya di sesetengah kampung. Mungkin tidak banyak bezanya tetapi sekurang-kurangnya, kita dapat belajar.

Maklumat kita juga akan bertambah sepertimana kita membaca buku. Dan apabila kita bergaul dengan masyarakat setempat, ilmu kita juga akan bertambah dan secara tidak langsungnya dapat memperbaiki skill komunikasi kita dengan orang lain. Dengan cara ini kita mudah untuk membentuk atau mereka sesuatu dialog.

Melancong juga memperkayakan minda kita dengan alam sekeliling. Jika kita seorang pelukis, bayangkan apa yang kita akan dapat jika kita banyak melancong atau mengembara. Begitu juga jika kita seorang jurugambar. Merakam gambar adalah salah satu method untuk kita mengekalkan sesuatu suasana mengikut sesetengah tempat.

Oleh itu banyakkan melancong walaupun di negeri kelahiran sendiri.

2 comments:

Anonymous said...

OK,tapi bagaimana dengan point ke empat (melancong)? Saya pikir butuh dana yang banyak... atau dapatkah disamakan dengan 'melancong' di dunia maya (cyber space)? thx b4...

stone said...

Melancong tidak semestinya memerlukan dana yang banyak. Atau mungkin kita boleh kaitkan dengan kehidupan kita seharian. Perjalanan menuju ke tempat kerja atau sekolah mungkin boleh dijadikan sebagai panduan untuk mencari idea.
Atau mungkin kalau tidak keberatan kita boleh mencatit apa yang berlaku didepan mata kita setiap hari.