Friday, April 21, 2006

Bagaimana Menjana Idea? Bhgn 2

Catatkan apa sahaja yang terlintas di minda

Ini sebenarnya merupakan satu kelebihan kepada orang-orang kreatif. Idea ada di mana-mana dan ketika itulah masa yang paling baik untuk mencatatkan apa yang terlintas di minda kita. Dalam keadaan begini buku nota poket amat penting dibawa ke mana sahaja, samada didalam poket atau beg. Dan yang lebih baik adalah buku yang lebih besar kerana idea yang spontan kemungkin perlu dikembangkan ideanya untuk mendapatkan impak yang maksimum.

Kita mungkin mendapat idea berkenaan kisah kanak-kanak tetapi bagaimanakah caranya untuk menambah perisa dan keenakkan cerita ini tanpa mengubah jalan cerita ini yang sebenar. Sinopsis umpamanya banyak membantu. Dalam sinopsis juga kita akan mereka watak-watak utama didalam cerita ini dan seterusnya memulakan cerita satu persatu. Gambaran latarbelakang juga perlu untuk membantu menimbulkan suasana yang diperlukan. Gambaran masa, keadaan dan tempat perlu diceritakan dengan jelas dan tepat supaya kita dapat membayangkan apa yang perlu.

Oleh sebab itu penting bagi seseorang yang kreatif sentiasa mempunyai 'senjatanya' ke mana sahaja dia pergi. Pen/pensil dan buku nota amat penting bagi orang-orang kreatif kerana kita tidak tahu bilakah masanya idea-idea itu akan datang dan pergi begitu sahaja kalau tidak dicatitkan.

Berbincang dengan teman seperjuangan atau sesiapa sahaja yang berpengalaman

Berbincang dengan sesiapa sahaja juga boleh menambahkan perisa dan keenakkan cerita yang ingin kita reka. Lebih-lebih lagi dengan orang yang berpengalaman dalam bidang berkaitan. Jika kita ingin menulis suasana, kita perlu berbincang dengan pelukis atau mungkin juga seorang jurukamera yang biasa dengan sesetengah keadaan. Melukis dan menulis adalah dua benda yang berlainan tetapi kita boleh mengambarkan suasana kita dengan menerangkan secara jelas apa yang kita kehendaki dan seterusnya diterjemahkan oleh pelukis untuk tulisan kita. Untuk itu kita perlu jelas menjelaskan apa yang kita mahukan, samada susunan panel, arah pandangan, close-up atau medium shot. Arah pandangan ini perlu untuk menimbulkan suasana dan perlu diingat arah pandangan yang sama mungkin akan memalapkan suasan jalan cerita. Seperti juga didalam filem, kita perlu lihat perspektif ini seperti juga persepktif seorang pengarah filem.

Arah pandangan ini juga sebenarnya kalau kita perhatikan akan menarik minat pembaca kerana kita dapat gambarkan apa yang tidak ada dan apa yang tidak nampak dalam panel-panel sebelumnya.

Berbincang dengan orang yang berpengalaman dalam bidang melukis sebenarnya banyak membantu dan kita perlu sentiasa berbincang untuk mendapatkan impak yang baik. Menonton filem atau TV juga sudah pasti dapat membantu kita untuk mengambarkan suasana yang

No comments: