Wednesday, April 05, 2006

Apa Yang Menaikkan Semangat Anda Untuk Melukis?

Soalan ini pasti sentiasa menjadi isu utama bagi semua pelukis komik bukan? Banyak sebab dapat dikemukakan kalau kita teliti dalam perkara sebegini. Bagi aku, sudah pasti bayaran ataupun royalti sesuatu karya.

Baru-baru ini aku ada berjumpa dengan 2 syarikat yang berminat untuk menerbitkan komik-komik hasil pelukis tempatan untuk pasaran tempatan. Syarikat yang pertama menawarkan royalti pendahuluan sebanyak RM1500 untuk permulaan dan royalti seterusnya berdasarkan kepada penjualan komik tersebut dipasaran. Aku tidak pasti berapakah jumlah royalti bagi setiap komik yang dapat dijual tetapi mengikut pandangan dan perspektif aku dalam tahun millenium ini, jumlah itu sudah tentulah sedikit. Kenapa aku berkata demikian?

Tanpa berdolak dalih, aku mengakui Rm1500 itu sendiri jumlah yang amat rendah kerana RM1500 tidak membawa apa-apa kelebihan kepada pelukis komik yang berjuang menghasilkan komik yang bermutu. Dan lebih memeritkan jika jumlah itu terpaksa di bahagi kepada dua, iaitu kepada penulis komik tersebut pula. Jadi, berapa jumlah yang tinggal sebenarnya? Adakah Rm750 boleh menampung hidup pelukis dan penulis komik itu untuk sebulan? Mungkin setengah orang mungkin boleh tetapi jika memakai kereta atau motosikal, sudah pasti jumlah itu amat mencabar minda kita bukan?

Kita tinggalkan royalti pendahuluan sebanyak RM1500 itu dan kita bergerak pula kepada satu lagi syarikat tempatan yang berminat menerbitkan novel grafik setebal 180 mukasurat ke 200 mukasurat. Syarikat ini begitu berminat kerana tuan punya syarikat itu sendiri merupakan seorang kaki komik yang cukup lama. Dia lebih suka melihat anak tempatan maju dalam bidang ini setanding dengan pelukis yang sedia ada di Malaysia.

Syarikat ini menawarkan royalti yang agak menarik. Mengikut salah seorang pekerjanya, syarikat itu menawarkan RM3000 sebagai pendahuluan royalti! Satu jumlah yang cukup membuatkan kita berkata: "Wow!". Begini caranya proses penerimaan karya kepada syarikat tersebut.

Terlebih dahulu setiap pelukis atau penulis perlu mengemukakan sinopsis cerita, rekabentuk watak serta beberapa sinopsis yang perlu. Setelah dipersetujui, syarikat dan penulis/pelukis komik akan menandatangani surat perjanjian karya dan kerja-kerja komik perlu disiapkan dalam masa 4 bulan mengikut kontrak yang dipersetujui.

Setelah karya diserahkan, syarikat akan membayar RM1000 kepada pelukis komik. Apabila karya komik sudah dicetak, RM1000 akan diberikan lagi sebagai pendahuluan royalti. Dan RM1000 lagi akan diberikan apabila novel grafik komik tersebut berada dipasaran. Jadi jumlah keseluruhan pendahuluan royalti yang diberikan adalah RM3000! Satu jumlah yang cukup banyak walaupun jika dibahagi dengan penulis, jumlahnya masih RM1500 untuk satu karya.

Selepas itu royalti akan ditolak dari jumlah yang teah diberikan dan jika hasilnya melebihi jumlah pendahuluan royalti sebanyak RM3000, jumlah royalti yang lain pula akan dibayar. Bagi aku jumlah ini cukup banyak dan jangkamasa 4 bulan untuk menyiapkan 180 ke 200 mukasurat komik adalah bersesuaian kerana jika seorang pelukis dapat menyiapkan sekurang-kurangnya 2 mukasurat sehari, maka jumlahnya sudah melebihi 240 mukasurat. Perlu diingat, hanya 200 mukasurat sahaja yang dibenarkan untuk jumlah maksimum dan 120 hari untuk menghasilkan komik hitam putih adalah berpatutan.

Itu adalah antara sebab yang menaikkan semangat aku untuk berkarya melukis komik. Walaupun aku masih belum dapat menyiapkan walau sebuah cerita sekalipun tetapi semangat aku tetap membara. Sudah pasti aku akan menghabiskan masa sebulan ini untuk menulis komik yang bakal menjadi sebuah novel grafik sebanyak 180 ke 200 mukasurat.

No comments: