Saturday, August 12, 2006

Editor Bawah Tempurung

Sudah agak lama juga saya tidak menulis di blog ini. Sejak kebelakangan ini saya memang agak 'sibuk' dengan beberapa hal yang tidak dapat dielak yang datang bertali arus.

Kali ini saya ingin menyentuh tentang kerja seorangatau penyunting ini. Tentu anda semua tahu dan faham apakah kerja-kerja seorang editor secara kasar bukan?

Secara umumnya, seorang editor adalah mereka yang berkerja di sesebuah penerbitan tidak kira ianya sebuah penerbitan majalah, buku atau filem. Kerja dia adalah edit atau menyunting apa-apa ayat yang perlukan pembetulan atau untuk menyedapkan sesatu ayat atau jalan cerita filem.

Editor atau penyunting ini memainkan peranan yang besar dalam halatuju sesebuah majalah kerana naik turun majalah tersebut adalah tanggungjawab besar seseorang editor. Tugas dia adalah untuk memastikan apa yang hendak diterbitkan itu dapat diterima pembaca atau penonton. Dialah yang perlu meyakinkan ketua-ketua mereka mengapa begini dan mengapa begitu? Dialah yang akan menaikkan atau menjatuhkan sesebuah majalah dan tugas seorang penyunting adalah amat berat kalau dilihat dari segi pasaran.

Seorang penyunting perlu menjadi individu yang neutral dan sentiasa membuka mindanya untuk menerima sesuatu yang baru. Cuba bayangkan bagaimana sesebuah terbitan itu hendak naik kalau sikap seorang editor itu masih ditakuk lama atau pendek kata, bawah tempurung

Minda seorang editor perlulah mempunyai minda yang luas terbuka dan bersedia menerima apa sahaja pembaharuan berdasarkan kepada pasaran sekarang. Apa yang saya nampak di Malaysia sekarang ini, kebanyakkan editor masih ditakuk lama dan tidak berani sama sekali untuk meyakinkan ketua mereka mengemukakan benda-benda baru.

Sikap inilah yang menyebabkan majalah itu berada ditakuk lama dengan minda yang pasif dan susah untuk menerima kemajuan. Takut untuk mencuba benda baru dan begitu taksub dengan sesatu prinsip yang kuno dan terkebelakang.

Apa guna sebuah kedai buku yang besar seperti Kinokuniya atau Page One kalau bukan untuk menyalurkan maklumat tentang benda-benda terkini dalam sesebuah penerbitan. Kenapa kedai buku seperti itu tidak dimanipulasikan sepenuhnya untuk menerbitkan sebuah majalah atau buku yang boleh membuka lembaran baru dalam sejarah penerbitan Malaysia?

Kenapa kita sebagai seorang editor misalnya, tidak menghabiskan masa yang terluang ke tempat seperti itu dan bila perlu membeli sebuah atau dua buah buku sebagai rujukan? Bayangkan jika seorang editor mempunyai minda yang tidak sukakan kedai buku seperti saya nyatakan diatas? Sekadar cukup bagi mereka untuk menghabiskan masa di kedai-kedai mamak untuk mencari idea baru.

Saya bukannya hendak memperkecilkan peranan mamak dari segi pejualan sesebuah majalah tetapi kenapa kita tidak membuka skop yang lebih luas lagi untuk mencari idea? Kenapa hanya di kedai-kedai mamak? Kenapa tidak boleh dikembangkan lagi ke Kinokuniya<>

Atau berjumpa secara tidak sengaja dengan seorang pengarah seni atau pereka grafik. Sebagai seorang editor kita perlu mempunyai skill perbualan dengan orang yang kita jumpa untuk meluaskan lagi minda kita. Kenapa perlu sekat kemajuan yang boleh kita kecapi dan kenapa hanya setakat berjumpa dengan orang-orang di sekitar pejabat kita sahaja? Jumpa di kantin atau cafe dan berbual kosong yang tiada faedahnya dan kembali ke meja editor? Adakah itu kehidupan seharian seorang editor yang makan gaji dan tidak memperdulikan langsung kepada dunia penerbitan di Malaysia? Atau seorang edtior yang begitu mengambil berat perkembangan dan kemajuan dunia penerbitan di Malaysia?

Cuba kita teliti, dimanakah tahap kita sebagai individu? Adakah kita seorang yang meminati pembacaan atau sekadar hanya membaca artikel yang kita gemari sahaja? Apa tujuan kita membeli sesebuah majalah? Adakah kerana covernya? Adakah kerana persembahan grafiknya atau kerana artikelnya?

Editor di Malaysia perlu lebih aktif kerana keaktifan merekalah sesebuah majalah itu akan naik atau turun. Ya, mungkin majalah itu naik kerana artikel-artikelnya tetapi sampai bila mereka perlu berada di tahap itu? Kenapa tidak mencuba sesuatu yang baru? Sesuatu yang boleh membawa fenomena besar atau boleh membawa impak kepada dunia penerbitan majalah di Malaysia.

Disinilah editor memainkan peranan kerana jika editor itu hanya membuat kerja mengikut skopnya sahaja maka kita akan dapat melihat halatuju majalah itu. Editorlah yang akan meyakinkan ketua mereka untuk menumpukan kepada sesatu bahan atau isu dalam majalah mereka.

Jika editor majalah itu mempunyai mentaliti bawah tempurung, bagaimanakah agaknya mereka boleh bertahan dalam dunia penerbitan majalah?

Saya mungkin seorang yang tiada pengalaman berkerja sebagai editor tetapi sekurangnya saya pernah menjadi editor untuk zine DIY saya sendiri. Saya yang menentukan halatuju zine saya dan apakah pembaharuan yang perlu dilakukan. Sekurangnya zine saya mempunyai pengikut atau pembaca tetapnya sendiri.

Saya juga mengikuti perkembangan terkini majalah-majalah luar seperti di US, Eropah dan Jepun. Itu pun sudah cukup untuk menjadikan saya berbeza pendapat dengan editor-editor yang sedia ada.

Mungkin peluang saya tiada untuk menjadi seorang editor tetapi saya akan tetap berusaha untuk membawakan sesuatu yang baru pada dunia penerbitan di Malaysia.

No comments: