Monday, August 07, 2006

Gabungan Yang Tidak Menjadi?

Jika anda masih ingat, saya ada menulis tentang sebuah majalah yang akan digabungkan dengan sebuah lagi majalah untuk keluaran terbaru dan 1 Ogos 2006 menjadi saksinya.

Untuk makluman, Majalah JOM terbitan Karangkraf, telah digabungkan dengan majalah G3, juga terbitan Karangkraf pada keluaran terbaru 1 Ogos 2006.

Sebelum kita pergi lebih jauh lagi, apakah maksud yang boleh kita faham dengan bergabung? Bergabung atau didalam bahasa Inggerisnya, combine membawa maksud 'join together'. Seperti yang kita faham bergabung tenaga misalnya, untuk menjadikan pihak kita lebih kuat atau hebat apabila bergabung tenaga untuk menewaskan pencabar kita bukan?

Jadi, pendek kata bergabung ini membawa pengertian 2 pihak yang berlainan bergabung segalanya untuk menjadi satu pasukan yang hebat, kuat serta berdaya saing.

Mengikut pemahaman saya yang tidak kurang hebatnya ini, gabungan JOM dan G3 akan mendominasikan kesemuanya majalah yang berbentuk kartun dan komik sekaligus kalau gabungan seperti itu yang kita fahami bukan? Namun, langit tidak selalunya cerah atau ku sangka cerah hingga kepetang rupanya hujan ditengahari. Segala yang dirancang tidak menjadi dan sebaliknya apa yang berlaku, JOM menumpang G3!

Kenapa saya berkata demikian? Dari apa yang saya fahami dan difahamkan, JOM akan bermula disebelah A dan G3 akan bermula di sebelah B. Jadi, keduanya mempunyai arah yang berbeza dan muka hadapan yang berbeza serta tidak dicampur adukkan.

Apa yang berlaku sebaliknya, JOM yang menumpang G3 walaupun JOM mempunyai muka hadapan namun JOM tidak bermula selepas muka hadapan, sebaliknya ditengah-tengah selepas habis segala isi kandungan G3. Apa sudah jadi?

Ramai kalangan peminat JOM berang dengan usaha suci murni ini dan mereka seolah kecewa dengan perkembangan yang tidak terkini ini.

Saya juga berpandangan sama seperti pembeli JOM sebelum ini yang mengatakan JOM sepatutnya dimulakan disebelah muka hadapannya dan bukan ditengah-tengah. Saya rasa saya faham kenapa mereka melakukan sedemikian. Mungkin disebabkan masalah percetakkan yang tidak boleh diubahsuai lagi kerana semuanya telah diprogramkan sebegitu.

Sudah banyak pendapat dan kritikan yang diberi namun mereka masih lagi ditakuk lama, masih lagi membuat clone demi clone dunia majalah ini dimana cloning mereka tidak sama sekali menjadi. Usaha gabungan ini juga tidak dimaklumkan kepada setiap pembaca dan 1 Ogos 2006 menyaksikan segala keperitan pembeli dan pembaca JOM sebelum ini menjadi bertambah perit dan sadis.

Bangunlah dan buka minda anda. Kenapa perlu melakukan perkara yang sudah ada? Tidak bolehkah kita menjadi 'pioneer'?

No comments: