Saturday, August 04, 2007

Syok Sendiri?

Syok sendiri pada pandangan aku biarlah kena pada tempatnya.

Contohnya, jika kita menerbitkan zine atau art zine
sendiri, segala halatuju zine ditentukan oleh kita seorang dan pandangan umum tidak dikira sebagai pandangan majoriti penerbitan sesebuah zine.

Manakala penerbitan majalah sebenar adalah mengikut halatuju syarikat tetapi pandangan umum juga diambil berat kerana jatuh dan bangunnya sesatu majalah adalah bergantung kepada pembaca sepenuhnya.

Syok sendiri di dalam zine dibenarkan kerana kita mengeluarkan duit poket untuk menerbitkannya. Biar apa pun komen orang, jatuh bangun zine kita adalah ditentukan sejauh mana aktifnya kita menjualnya. Sesebuah zine tidak perlu dikira berjaya atau tidak kerana zine tidak merangkumi ruang yang cukup luas untuk ditentu akan kejayaannya.

Zine adalah lakaran peribadi penerbitnya. Zine adalah luahan rasa, ekspresi serta eksploitasi penerbit untuk diwar-warkan kepada dunia luar. Zine adalah lebih kepada peribadi penerbit dan boleh dikatakan sebagai diari penerbit yang ditunjukkan kepada dunia.

Oleh kerana itulah, syok sendiri di dalam zine adalah dibenarkan 100% tetapi tidak di dalam majalah biasa. Majalah biasa adalah perhubungan pelukis atau penulis komik dengan dunia luar. Mana mungkin kita menghasilkan sesuatu yang syok sendiri tanpa memikirkan akan kepentingan pembaca?

Jika pelukis atau penulis komik mementingkan diri mereka sendiri maka jadilah komik itu satu bahan jenaka atau bahan sampingan di dalam sesatu majalah. Kenapa? Jawapannya adalah kerana pembaca atau pembeli sudah muak dan mual dengan komik yang tidak mewakili mana-mana pihak.

Masyarakat pembaca sudah bijak. Mereka tidak mahu lagi membaca komik fantasi kerana mereka sudah ada filem Harry Potter atau Lord of The Rings. Pembaca sudah muak dengan komik pertarungan kerana masyarakat sudah ada Dragon Balls atau Ultraman.

Yang penting disini adalah komunikasi. Jika kita melukis atau menulis komik, kita perlu fikirkan tentang komunikasi kita dengan dunia luar.

Akademi Fantasia berjaya kerana mereka berhubung dengan dunia luar. Majalah Mastika berjaya kerana mereka berhubung dengan dunia luar. Mereka dengan berani mendedahkan kepincangan yang berlaku dalam masyarakat ketika ini.

Pembaca mahukan sesuatu yang boleh berkomunikasi dengan mereka. Sesuatu yang betul-betul berlaku dalam dunia mereka. Atau mungkin barangkali sesuatu yang baru, yang belum pernah diterbitkan sebelum ini.

Disinilah peranan kita sebagai penulis komik.

No comments: