Tuesday, June 12, 2007

Kepuasan?

Avant Garde bakal keluar dengan isu terbaru dalam masa terdekat ini. Mungkin tidak lama lagi AG akan mempunyai residen artis komik sendiri, pelukis komik yang akan melukis komik-komik untuk zine AG.

Perkembangan ini sesungguhnya menaikkan semangat aku untuk terus membuat zine yang selama ni terbantut bulan demi bulan. Lagipun Flea Market di Amcorp Mall tempohari agak memberangsangkan walaupun booth di tingkat 2, crowd di situ memuaskan hati aku untuk terus stay lagi.

Cakap pasal puas ni, aku ingat nak share atau bagi komen skit la pasal puas ni, atau pasal kepuasan atau kepuasan dalam berkarya.

Dalam konteks aku, terbit zine sendiri, aku rasa cukup-cukup puas hati sebab halatuju zine AG ditentukan aku sendiri. Orang hanya boleh komen, complaint dan kutuk tetapi keputusan ditangan aku. Aku nak ikut ke tak, itu aku punya pasal, zine aku, orang beli tu nombor dua, yang pertama sekali, aku puas hati sebab dapat buat apa yang aku nak.

Buruk ke tak, itu aku tak perlu risau sebab selera aku memang tak sama dengan orang but still ada juga follower zine AG ni. For example, aku ada notice dulu beberapa pembeli setia AG di Laman Seni. One of them is an old man, around mid 50, i think he's a prof somewhere in IPTA.

Kira dia ni macam regular buyer la sebab dia akan sentiasa tanya: "Ada zine baru tak?"

One thing pasal buat zine ni, kepuasaan kau makin lama makin bertambah dan hasil seni kita yang tidak seberapa dibeli dan dibaca orang. Depan mata kita sendiri, orang tu datang dan beli setiap bulan. Kenapa dia keep buying AG? May be he like to read it or may be he wants to collect it.

Tak kisah la dia nak buat apa pun dengan zine aku, but one thing, aku puas hati. Kepuasan dalam berkarya mencapai tahap klimaks, no premature ejaculation. Aku puas!

Boleh puas ke kalau kita berkarya tapi asyik ikut selera dan telunjuk orang? Sampai bila kita nak ikut telunjuk orang? Buat la something. Kalau kau cari rezeki dengan melukis komik, kena ikut cakap boss, buatlah something untuk balancekan matlamat kau.

Buatlah zine, kasi orang tengok apa sebenarnya yang kau suka dan tidak. Show them who you really are. Jangan just nak blame management kalau komik syarikat kau tak best atau color tak best.

Stop blaming management! Kau yang malas nak buat something atau defend artwork ko, macam mana boss kau nak dengar? Atau apa yang kau jelaskan pada boss kau masih tidak mencukupi dan memuaskan hati dia. Maknanya kita lemah, kurang membaca dan no knwoledge, sorry to say. But the thing is, you got nothing!

In that case, kau kena buat zine untuk tunjukkan selera, kesukaan dan minat kau. Tanpa zine, kau akan tenggelam dalam dunia material yang hanya akan melemahkan kau untuk memperjuangkan komik.

Kepuasan sebenar adalah dalam menerbitkan zine. Zine itu adalah diri kau, jiwa kau dan diri kau yang sebenarnya. Puas hati tak kalau dapat buat apa yang kau amat suka untuk ditunjukkan kepada orang?

Apa yang ingin diperjuangkan kalau kita sendiri asyik buat ikut selera/arahan/telunjuk orang? Setakat lukis komik, semua orang yang lukis komik boleh buat tetapi kau puas hati ke?

Puas hati sebab komik kau diterbitkan? Puas hati karya dibeli orang? Bila orang komen artwork, color tak best, storyline lemah, salahkan management? Heh!

Atau masih dengan mentaliti; "Kau cakap je pandai, aku lukis komik gak, kau?"

Masalah!

1 comment:

winner vineyard christian fellowship said...

Hallo, I like your comics. Please, created with your comics. I know, next time you will succesful.